Thursday, November 27, 2008

imaanun-naml wa imaanuna.. wALLAHu a`lam

IMAN SEMUT.......

Di zmn Nabi Allah Sulaiman berlaku 1 peristiwa,
apbila Nabi Allah Sulaiman nampak sekor semut melata di atas batu;
lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan ...???
bagaimana semut ini hendak hidup di atas..
batu yang kering di tgh2 pdg pasir yg tandus.

Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kpd semut:
"Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup utk kamu".
Semut pun menjawab:
"Rezeki di tgn ALLAH, aku percaya rezeki di tgn ALLAH,
aku yakin di atas batu kering di pdg pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku".

Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya:
" Wahai semut, berapa bykkah engkau mkn?
Apakah yg engkau gemar mkn?
Dan byk mana engkau mkn dlm sebulan?"

"Jawab semut: "Aku mkn hanya sekadar sebiji gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan:
"Kalau kamu mkn hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu,
aku boleh tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil 1 bekas, dia angkat semut itu dan dimasukkan ke dlm bekas; kmudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dlm bekas dan tutup bekas itu.

Kemudian Nabi tinggal semut ddlm bks dengan sebiji gandum selama 1 bulan..
Bila cukup 1 bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan stgh shj oleh semut,

lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut:
"Kamu rupanya berbohong pada aku!.
Bulan lalu kamu kata kamu mkn sebiji gandum sebulan,
ini sudah sebulan tapi kamu mkn stgh".

Jawab semut: "Aku x berbohong, aku x berbohong,
kalau aku ada di atas batu
aku pasti mkn apapun sehingga banyaknya sama spt
sebiji gandum sebulan,
kerana mknn itu aku cari sendiri dan rezeki itu dtgnya daripada Allah dan
Allah tidak pernah lupa padaku.

Tapi bila kamu mskkan aku dalam bekas yg tertutup,
rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu,
sebab itulah aku makan stgh shj spy tahan 2 bulan.
Aku takut kamu lupa".

Itulah Iman Semut !!!


IMAN MANUSIA??

Di zmn Imam Suffian, ada sorang hamba Allah yang kerjanya mengorek kubur org mati.
Kerja korek kubur org mati bkan kerja org ganjil.
Bila ada org mati, mayat terpaksa ditanam, oleh itu kubur prlu digali dulu.

Tetapi yg ganjil mengenai hamba Allah ini ialah.....
dia x gali kubur utk tanam mayat.
Sebaliknya apbl org mati sudah ditanam,
waris sudah lama balik ke umah dan Munkar Nakir sudah menyoal,
barulah penggali ini dtg ke kubur utk korek balik.

Dia nak tgk macam mana rupa mayat setelah di INTERVIEW oleh Munkar Nakir.
Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3 kubur, 10 kubur, 50 kubur sampai 100 kubur.

Lps itu, penggali pegi kpd Imam Suffian dan bertanya kepadanya:
"Ya Imam, kenapakah daripada 100 kubur orang Islam yang aku gali,
2 sahaja yg mana mayat di dlmnya masih berhadap kiblat.
Yang 98 lagi sudah beralih ke blkg?

".Jawab Imam Suffian:"
Diakhir zaman
hanye 2 dari 100 umat Islam yg percaya rezeki itu di tgn Allah.
98 orang lagi tidak percaya bahawa rezeki di tangan Allah".

Itulah sbbnya apbl umat Islam tertekan dengan SOGOKAN duit yg byk,
biasanya, iman dia akn beralih....

Nyatalah iman semut lebih kuat dr iman manusia.

hidup ini umpama roda yg bergolek.....
begitu juga iman kita...
oleh itu, tetapknlah iman kite....
terhadapNYA..

"ALLAHUMMA YA MUQOLLIBAL QULUB, THABBIT QULUBANA `ALA DINIK WA `ALA THO`ATIK"

wallahu`alam..


Kata Saidina Ali kepada Kamil:
"ILMU ITU LEBIH BAIK DARIPADA HARTA, ILMU MENJAGA ENGKAU DAN ENGKAU MENJAGA HARTA, ILMU MENJADI HAKIM, HARTA DIHAKIMKAN, HARTA BERKURANGAN APABILA DIBELANJAKAN DAN ILMU BERTAMBAH APABILA DIBELANJAKAN" ....

3 comments:

Khalilah Alhuda said...

penuh nilai dan pengajaran..
bagus2.. teruskan..

MMQ said...

a'ah.. terkesan.. post yg mantop

Afham Fuad said...

terkesan ngan kate2 semut tuh..