Wednesday, October 29, 2008

AKU KENANG JASAMU SAMAD...

Dulu aku tggl di sebuah kampung yg tersorok dr pandangan mata malahan x boleh dinampak lgsg oleh org yg buta....
bilangan ahli keluargaku mmg ramai...iaitu ibuku dan aku...
ku dan ibuku tggl di pondok usang yg x dilayak digelar pondok telefon ataupun pondok wakaf...
aku bersekolah di SEKOLAH AMINUDIN BAKI dan selepas aku dibuang kerana x membayar yuran aku berpindah ke SEKOLAH JANDA BAIK PUNYER(suare DAFi)....
namun di sekolah tersebut aku juga dibuang krane x membayar yuran...
aku hnye bersekolah smpi darjah 3....sgguh memilukan...
nmun ku teruskan pancaroba onak duri dan dugaan dgn penuh tabah bersama ibuku yg tercinta...
pekerjaan ibuku hnye menoreh pohon kelapa...
x sgup aku melihat ibuku membasah keringat di tengah hari yg panas setiap hari...
lalu aku mengambil keputusan utk membantu ibuku menoreh pohon kelapa...
namun aku heran knape aku dan ibuku sje yg membuat kerja ini...

kehidupan baruku bermula pada detik ini...
ketika aku menoreh pohon kelapa..
aku tertoleh oleh sebuah makhluk aneh yg dibawa oleh seorang jejaka berjerawat penuh di muka bernama samad..
aku mengekori samad perlahan2 dr belakang..
tbe2 samad berhenti di suatu tempat yg nmpk seperti gelanggang...
lalu samad mengeluarkan makhluk aneh tersebut dr kantung begnya...
die menggunakan makhluk tersebut utk memukul bola kecil yg bewarna hijau..
aku bertambah heran..
aku mula bertanye kpd samad..
"Binatang ape ko men ni samad oi???"
samad membalas
"binatang ko ckp...ni tennis nme nyer...
"tennis???? what's its that"(walaupun aku hnye bersekolah smpi darjah 3 tp aku pndi speaking.hebat x)
samad membalas kembali
"tennis 2 bnde yg aku men ni la..."
aku dgn mke blur hnye mengatakan "oooooooo....tennis...."
nmun samad tahu yg aku hnye buat2 paham...
aku hnye duduk di tepi gelanggang melihat samad bermain makhluk tersebut yg dikatakan tennis...
tbe2 terlintas di hati aku ni minat akan permainan tersebut...

apabila aku sampai di rumah....aku bergegas ke kamarku utk pergi mengambil tabung beruangku yg comel yg berada di ats almari usangku...
tabung itu kosong kerana duit yg aku ade telah digunakan utk membeli tabung beruang itu...
aku mengeluh...
aku ingin sekali membeli raket tennis tersebut utk bermain bersama samad..
aku tidak mahu menyusahkan ibuku oleh sebab minatku yg bodoh ini...


pada minggu seterusnya...
aku pergi lagi kew gelanggang tersebut utk melihat org bermain tennis..
minatku makin bertambah...
tbe2 samad dgn tidak sengaja mengajak aku bermain bersama die..
x kan ku lepaskan peluang ini...
aku bermain bersama-sama samad..
walaupun aku pukol bola pown x kena..
tp aku suka...hehehe...
ketika aku mahu pulang...
samad dgn baik hatinyer telah menghadiahkan aku raket tennis..
aku dgn terbuka tgn menerima raket tersebut...

aku sgguh gembira...
setiap hari aku bermain tennis bersama samad...
hari demi hari...
aku bermain tenis semakin baik dgn tunjuk ajar samad..

kami berdua berlatih bersama2 utk memasuki peringkat daerah...
pada saringan peringkat daerah kami melepasinya dgn mudah...
lalu kami berdua berjumpe di final...
setelah berjam2 bersaing...
aku diisytiharkan sbgi pemenang..
samad tidak lgsg berasa kecewa dsebabkan kekalahannya..
malah die gembira ats kemenanagnu..

saban hari...
talian persahabatan kami semakin rapat..
susah senang kami tetap bersama..

namun pada suatu hari...
samad ditimpa kemalangan..
beliau telah dilanggar oleh lori 24 tayar...
aku sedih kebangatan...

namun aku tetap meneruskan semangat kami...
wajah bersemangat samad terawang2 di dlm fikiran ku...
aku meruskan perjuanganku dgn melepasi peringkat negeri,negara dan sekarang ini aku berada di peringkat international...

aku berkedudukan rangking no.2 dunia dibawah Rafael nadal...
dan ketika aku menulis coretan ini aku sedang menunggu giliran utk berlawan dgn Rafael Nadal di peringkat akhir grand slam wimbledon...

tanpa jasamu samad...
aku x kan sampai di sini..
terima kasih samad..
jasamu ku kenang...

ditulis oleh
Roger federer..

moral of the story: respect and thank your teacher...

15 comments:

Omar Ahsan said...

abah ko la...
crtite cam haram..
hahaha

Anonymous said...

panjang sgt...

-.rashid.- said...

ngok segale ngok, memang r ko misiikin! gi toreh pokok kelape pahal??? hahahaha
busuk nye citer
dah r duit abes gi beli tabong! wakakaka

Unknown said...

aku tak sanggup nak komen. tapi aku gagahkan jugak.

apa punya sengal cerita kau ni? haha. ni mesti nik punya kerja. adik dgn abang sama je. apa kejadah pergi toreh pokok kelapa. tiang elektrik lebih membawa keuntungan, shoot betul ah.

haha. cerita lucu oh

Anonymous said...

perlu ke detail cam lori 24 tayar uh...anyway...korg buat la cite camnie lg...

Anonymous said...

bapak best sial, gelak2 aku.

Anonymous said...

lawak gila kot. nik mmg sengal tahap gila ah. buat lagi buat lagii

A Taqiyuddin said...

NIK AIMAN NAK KENA SEPAK

A Taqiyuddin said...

*aku tak baca pun sebenarnya huahaha

Anonymous said...

bes

said fahmi said...

ape da...

ateyyyy said...

roger federer terer b.m... ha3,, lawaklaa cite..

Anonymous said...

ditulis 29 oktober

wimbledon da brzaman la weh!
haha..

*sah2 kje nik ni..

Anonymous said...

tak habis2 samad. sengal je.

Anonymous said...

samad....samad....